Szeretettel köszöntelek a Mennyei Prófécia - Intuíció klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mennyei Prófécia - Intuíció klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mennyei Prófécia - Intuíció klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mennyei Prófécia - Intuíció klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mennyei Prófécia - Intuíció klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mennyei Prófécia - Intuíció klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mennyei Prófécia - Intuíció klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mennyei Prófécia - Intuíció klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Véletlen – véletlenek
„Minden ember, minden apró mozzanat életedbe úgy került,
hogy te magad vontad oda.
Az, hogy most mit kezdesz velük, rajtad áll.”
(Richard Bach)
„A véletlen – két általunk ismeretlen törvényszerűség
szükségszerű egybeesése.”
(Néhai Cselédes Sándor)
Véletlenek
márpedig nincsenek! Vagy véletlenül mégis vannak? Mit is jelent
számomra a véletlen? A magyar nyelv segítségét kérve a következő
megállapításra jutottam: vél, azaz gondol valamire,
valakire; -atlan, -etlen – mint fosztóképző. A véletlen tehát számomra
az, amire nem gondoltam, amiről nem úgy vél-ekedtem,
hogy így lesz. Ez nem azt jelenti, hogy esetleg valaki, valahol,
valamikor nem gondolt még/már rá. De ezt már véletlenül nem tudom. A
fenti idézetek közül a másodikat egy fiatalon elhunyt zenész barátom
mondogatta mindig. Nagyon közeli kapcsolatban álltunk egymással. Igazi
őszinte barátság kötött össze minket. Az együtt töltött időben sokat
elmélkedtünk a világ dolgairól. Akkor még mindketten huszonévesek
voltunk. Ő elment, én maradtam, de ez a gondolata – nem tudom kitől
vette át – mindmáig megmaradt énbennem. Ez is motivált abban, hogy a
véletlenekről, a véletlenszerű eseményekről, a szinkronicitásról írjak
röviden.
A
hétköznapi életünkben ezt a fogalmat az egyidejűség kifejezésére
kezdtük el használni. Ha két történés nagyjából ugyanarra az időpontra
esik, esetleg ugyanabban a pillanatban történik, akkor beszélünk
egyidejűségről – azaz szinkronicitásról.
Szinkronicitás
A
már mások által korábban leírt jelenségeken túl – tér, idő, okság –,
van egy negyedik jelenség is: a szinkronicitás. E jelenségről akkor
beszélünk, akkor beszélhetünk, ha valamilyen külső esemény, és egy belső
(archetipikus) esemény véletlenül egybe esik. Ilyen esemény lehet,
amikor valaki távozik az élők sorából, és lakószobájának órája megáll a
halál pillanatában. Vagy az ember megbetegedésével egy időben beteg lesz
hűséges kutyája is. Ezek a jelenségek megfigyelhetők az élet-halál
kérdéseinél, a szerelemben, a születésben… Egyesek úgy vélik, hogy a
szinkronicitás akkor válik megtapasz¬talhatóvá, mikor két ember között
szoros kötelék alakul ki. Amikor a szerelmesek ugyanazt álmodják, vagy
bará¬tok egy pillanatban gondolnak a másikra, s már nyúlnak a
telefonért.
Archetípusok
Ahhoz hogy megértsük a
szinkronicitás elvét, meg kell ismernünk az archetípust, amit C. G. Jung
(1875¬1961) nevezett el így. Jung abból indult ki, hogy a tudattalan
működéseinkben olyan elemek kerülnek felszínre, melyek egy ősi, nem a mi
életünkből származó tapasztalatra utalnak. Ezért meg kell különböztetni
a személyes tudattalant, és egy személytelen tudattalant, vagy más
néven kollektív tudattalant (személy feletti). Ez a kollektív tudattalan
független az egyes embertől, és általános tartalmát a világon mindenütt
megtaláljuk. Az ősi képek, képzetformák az emberiségben általánosak, és
nagyon régiek. E képek érzések és gondolatok is egyben, me¬lyeknek
szinte önálló életük van. Gondolok itt Pál apostol képzeteire az
angyalokról. „Az
archetípusok ősi, mitologikus színezetű az egész emberiség számára
ugyanazzal a jelentéssel bíró, univerzális képzetek, melyek a jungi
elmélet értelmében a pszichés működést alapvetően meghatározzák, a
kollektív tudattalan régiójában helyezkednek el.”1 Ezek az archetípusok
saját egyéni élettapasztalatunkkal ötvözve alakítják életünket. Ezek nem
statikus sémák, hanem dinamikus tényezők.
Számos
archetípus létezik. Ezek közül kiemelkedő szereppel bír az anima és az
animus. Az anima, a férfi lélekben élő nő, az animus pedig a női
pszihében élő férfi archetípusa. Gyermekeinkben ezt az ellentétes nemű
szülő formálja. Ezek az archetípusok azután négy fejlődési szakaszon
mennek át, míg eljutnak a szellemi tökéletesedés irányába.
„Jung
megfogalmazásában az archetípus azokat a képi sémákat jelöli, amelyek
közös motívumok a különböző területeken élő népek mitológiájában, és
melyek a filozófus véleménye szerint a kollektív tudatalattiból
eredeztethetők. Összesen nyolc – négy női és négy férfi – karaktertípust
különböztet meg (Madonna, Anya, Ama¬zon, Nimfa, Atya, Apa, Hős,
Faun).”2
Az archetípusok léte nem kérdés
számunkra, sokkal inkább az, hogy milyen hatást váltanak ki belőlünk.
Hogyan hatnak ránk. Miért ijed meg az asszony a pincében matató egértől?
Miért őrzi, vigyázza az ember a mindennapi betevőjét? Mert ezer évek
távolságából int felénk ez ősi tudás, a kollektív tudattalanból…
„Én úgy vagyok, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hirtelen.
Egy pillanat s kész az idő egésze, mit százezer ős szemlélget velem.
…
Tudunk
egymásról, mint öröm és bánat. Enyém a múlt és övék a jelen. Verset
írunk – ők fogják ceruzámat s én érzem őket és emlékezem.
…
Megszólítanak,
mert ők én vagyok már; gyenge létemre így vagyok erős, ki emlékszem,
hogy több vagyok a soknál, mert az őssejtig vagyok minden ős.”
József Attila: A Dunánál – részletek
Ilyen érzés az, amikor „berobbannak” elménkbe ezek az archetípusok. A költőnél gyönyörű rímekké formálódnak.
Mielőtt visszatérnék a szinkronicitás problémájához, a tudat négy funkciójáról hadd szóljak röviden.
A tudat négy funkciója
gondolkodás
intuició
érzelem
érzékelés
Talán
jól látható ezen a kis ábrán, hogy milyen funk¬ciókkal bír a tudatunk. A
vonal pedig, amely az ábrát ket¬témetszi, megmutatja, a tudatalatti
részt is. A ferde vo¬naltól balra található a tudattalan. Természetesen
vannak átmeneti formák, hiszen van bennünk intuitív érzelem, vagy épp
intuitív gondolkodás.
Átmeneti formák
gondolkodás
intuitív elmélkedő gond.
intuició
intitív érzelem
érzelem
érzékelésre támaszkodó érzelem
érzékelésre támaszkodó érzelem
tapasztalatra épülő gond.
Ezt
a kis kitérőt azért iktattuk be, hogy lássuk; az intuíciónak csak egy
része esik a tudattalanba. Másik fele a tudatos élet része. Jung arra is
kitér, hogy ha az egyik uralkodó típus, akkor az ellentettje kerül a
tudatalattiba. Ha az érzelem kerül például uralkodó helyzetbe, akkor a
gondolkozás szorul a tudatalattiba, vagy fordítva.
Térjünk most vissza azokhoz a dolgokhoz, amelyekre nem gondoltunk, amit nem véltünk; vagyis a véletlenekhez.
A
véletlenek léte, és az a gondolat, hogy nincsenek véletlenek, nem
valamiféle determinisztikus életszemléletre utal. Bár nincs jobb szó
ennek kifejezésére, talán azért, mert az elmúlt században így alakult
ki. Ezért nem tudunk ma ennél jobb meghatározást.
A
szinkronicitás önálló használatát vezeti be a már fentebb említett
pszichoanalitikus Jung is. Megőrzi ugyan az egyidejűség mozzanatát, de
még átfogóbb tartalmat plántál bele. Számára a szinkronicitás nem csak
egybeesést jelent, hanem különös jelentéssel is bír annak számára,
akivel ez az esemény történik. Amikor Jung a hal szimbolikájával
foglalkozott, egy nap alatt háromszor jelent meg a hal motívuma,
különböző formában. Elgondolkodtató ez, hogy nem csupán egyszer történik
meg, hanem háromszor vagy akár négyszer is.
Időbeni közelség
Térjünk
át néhány gondolat erejéig arra, hogy időben milyen közel kell
megjelenniük ezeknek az eseményeknek ahhoz, hogy szinkronicitásról
tudjunk beszélni. Sajnos erre vonatkozó szabályok nincsenek. Van úgy,
hogy egy-két óra alatt többször is megjelenik ugyanaz a szimbólum,
máskor pedig egy-két hét leforgása alatt találkozunk ugyanazzal a
motívummal. Ezt mindig az érintett egyén életének szakaszai szabják meg.
Ha valakit fel akarunk hívni, és abban a pillanatban csengetnek, s
tele¬fonnal a kézben nyitunk ajtót, megdöbbenünk. Ha csak egyszer fordul
elő – véletlen. De ha egy héten kétszer, vagy háromszor, és ráadásul
ugyanazzal a személlyel, akkor már érdemes elgondolkozni a
szinkronicitás lehe¬tőségén. Hiszen ez váltja ki mind a mai napig a
leghevesebb vitát. Ha annak vagyunk szemtanúi, hogy egy motívum újra és
újra felbukkan életünkben, és nem tudunk szabadulni tőle, legalább
érdemes elgondolkoznunk rajta, miért is történik ez velünk.
Az álmok
A
szinkronicitás az álmainkban is megfigyelhető. Most nem szeretnék Jung
álomfejtéséről részletesen szólni, de egyet tisztáznunk kell: Jung
szerint álmaink nem a múltban már megtörtént események újra átélése,
hanem a jövőt vetítik elénk. Az álmainkban megjelenő képek, érzések
emberek azért jelennek meg, hogy észrevegyük: valamilyen hatással
akarnak ránk lenni.
Hadd álljon itt egy rövid, személyes gondolat.
Mikor fiatal voltam, még középiskolás, hét éven keresztül ugyanannak a
lánynak csaptam a szelet, de az élet más irányba fordult velünk, és
rejtélyes, tisztázatlan módon megszakadt közöttünk minden kapcsolat.
Majd 10 év telt el, és egyszer csak álmaimban megjelent. Mindig ugyanaz
az álom. Gyönyörű királylány a toronyba zárva, és a lovagnak meg kell
mentenie. Négy éven keresztül jelent meg ez az álom, szinte heti, vagy
kétheti rendszerességgel. Egy érzés kavargott bennem, hiszen világosan
tudtam, az a királylány nem más, mint az „első szerelmem”, gyermekkori
társam. Ő is férjhez ment, én is megnősültem, és gyermekeink lettek. 14
év elteltével egymásra találtunk az interneten, az iwiwen keresztül.
Levelezni kezdtünk, és sikerült egy telefonbeszélgetésben végre lezárni
az akkor nyitva maradt kérdéseket. Azóta egyszer sem álmodtam ezt. Talán valami ilyesmire gondolhatunk akkor, amikor az álmok jövőnket befolyásoló tényezőiről beszélünk.
A
szinkronicitás elmélete nem talált sok követőre, hiszen az einsteini
relativitáselmélet egészen más irányba terelte az ember gondolkozását.
Az idő is relatív lett, tehát nehezen beszélhetnénk egyidejűségről.
Pedig számos jóslás, kártyavetés, de még az asztrológia is komoly
jelentőséget tulajdonított, s tulajdonít ma is a véletleneknek. Ezek
látszatra összefüggés nélküli történések, azaz véletlenek.
A 20. században is voltak érdekesnek mondható események, amelyek talán véletlenek.
Rejtélyek a történelemben: a szinkronicitás
(exkurzus)
– Lincoln–Kennedy párhuzam –
Terjedelmi
okok miatt nem fogunk végigmenni mindegyik kijelentésen, az azonban
rögtön tudható, hogy az utolsó állítás hamis. Marilyn Monroe 1962.
augusztus 5-én hunyt el, John F. Kennedy ellen pedig 1963. november
22-én követtek el merényletet, tehát nem találkozhattak az elnök halála
előtt egy héttel. A fenti lista tartalmaz tárgyi tévedéseket is, ilyen
például a két titkár esete. Kennedynek csakugyan volt egy Evelyn Lincoln
nevű személyi titkárnője, Lincoln elnök két titkárának neve azonban
John G. Nicolay és John Hay volt. Szintén tévesen van megadva Booth
születési éve, nem 1839-ben, hanem 1838-ban jött világra; elfogásának
körülményei sem egyeznek a fenti állításokkal, Booth ugyanis egy
dohányszárító csűrben bújt el, amit üldözői rágyújtottak, az ezután
kapott lövés ölte meg.3
Ez
csupán érdekesség, de valami elgondolkoztató mégis lehet benne. A
szinkronicitás, a véletlenszerűség jelen van a tér, idő, és okozat ténye
mellett.
A szinkronicitás újra felfedezése
A
szinkronicitás újrafelfedezése, jelentőségének újraértelmezése a 20.
század végére tehető. Egyik legnevesebb képviselője James Redfield. Így
vall könyvében a szinkronicitásról:
Jelentőségteljes
véletlenek bármelyik pillanatban történhetnek velünk. Lehet, hogy a
mindennapi rutincselekvések sorában egyszer csak minden átmenet nélkül
valami különös esemény vonja magára figyelmünket...
Véletlenek
jelezhetik előre azt, hogy épp idejében hozzájuthatunk valamilyen
ismerethez, amelyre szükségünk van, de fogalmunk sincs arról, merre
keressük...
Amikor
egy ilyen véletlen megragadja figyelmünket, egy pillanatra még
félelmetesnek is érezzük a dolgot. Valahol mélyen érezzük, hogy a
dolognak szükségszerűen be kellett következnie, éppen úgy és éppen
akkor, amikor történt, hogy életünket új irányba, a kiteljesedés felé
terelje...
Carl
Jung volt az első modern gondolkodó, aki meghatározta ezt a titokzatos
jelenséget. A jelentőségteljes véletlenek jelenségét ő szinkronicitásnak
nevezte. Jung hangoztatta, hogy a szinkronicitás a világmindenség
működési elve, amely független az ok-okozati összefüggésektől: olyan
törvény, melynek működése az embert a tudatosság kiteljesedése felé
segíti.
Nem
sok olyan ember él, aki életére visszatekintve észre ne venné a
véletlenszerű események sorozatát, amelyek jelenlegi életpályájára,
házastársához, barátaihoz és egyéb kapcsolataihoz vezették – tehát
amelyek megteremtették élete jelenlegi alapjait. Sokkal nehezebb
olyankor észrevenni ezeket az életeseményeket, amikor megtörténnek...4
A
szinkronicitásban megjelenő, a véletlenül bekövetkező események
lehetnek drámaiak, de lehetnek leheletfinomak is. Egy dolog biztos;
amikor életünk változás előtt áll, pályaválasztás, család,
munkahely-kérdés, akkor ezek az események, a véletlenszerűnek tűnő
történések megszaporodnak életünkben. Ez a titokzatosság nap mint nap
körül vesz bennünket, de az életet az ego útmutatása szerint élve szinte
magunkat zárjuk ki abból, hogy belepillantsunk e titokzatos világba,
ráhagyatkozzunk belső megérzéseinkre, intuícióinkra.
Amikor
szorult helyzetben vagyunk, amikor a változások előtt állunk, akkor
igen fogékonnyá válunk a véletlenek felismerésére. Szinte mágnesként
vonzzuk magunkhoz azokat, akik segíteni szeretnének, vagy valóságosan
segíteni is tudnak. Nem régiben eszembe jutott egy rég nem látott kedves
barát. Még aznap felhívtam. Beszélget¬tünk. Másnap elmondta, amikor
ismét felhívtam, a kocsijában ült akkor, amikor telefonáltam,
kilátástalan életének véget akart vetni. „Az isten küldött akkor” – így
mondta.
A
szinkronicitásnak az előzménye, vagyis az archetípusa a „mágikus
hatás”. Mely minden ember életének része, a kollektív tudattalan által.
Ez a hatás a megismerhe¬tetlen felé nyilvánul, nyilvánult meg. A
hatalmasság fe¬lé, a végtelen/ség/ felé, a mindenható/ság/ felé. Isten?
Szellem? Transzcendens lény? – felé. Nem tudom, de azt érzem, hogy
valami felé meg tudott nyílni az emberi lé¬lek, és felismerte a
véletlenek mögött lévő erőt, hatal¬mat… vagy inkább a szeretetet. (Ismét
mondom, nem valami determinisztikus elképzelés, valami merev ’eleve
elrendelés’ elv alapján. Talán a világot létrehívó, mozgató szeretet
törvénye alapján.)
Ez
az archetípus azután felébreszti az emberben a késztetést, és ha
megismeri a szinkronicitás életére gya¬korolt hatásait, egyre
tisztábban, egyre biztosabban fog¬ja felismerni saját életének
eseményeiben a véletlenek fontosságát.
Talán
túlértékelem azt a változást, mely a világban lassan megy végbe.
Egyfajta spiritualizálódás, lelki „fejlődés” – ha használhatom ezt a
szót – megy végbe az emberekben. Jól mutatja ezt a vallások – és most
nem a hagyományos keresztyén-vallásokra gondolok – megjelenése, a
meglévő vallások átalakulása, a különböző vallási irányzatok felfutása,
megújulása, átalakulása. Ismét előtérbe kerül a „szent”, újra megjelenik
az emberek életében a lelki tartalom, és a lelki szükséglet
kielégítésére való törekvés. Helyet kap az erkölcs, az etika, a jó és
rossz fogalma. Egyre többen nyúlnak vissza a gyökerekhez, amikor még
minden más volt, tiszta és igaz. Sokan keresik e rohanó világban az
„istent,” aki próbálja ma is áthatni életünket.
Tanulmányom
vége felé említést kell tennem az intuícióról, arról a „belső szemlélés
módról”, mely a tudatos és tudattalan határán található, ezen a vékony
borotvaélen.
Intuíció
Ez
a latin kifejezés elsősorban az intueri szógyökre vezethető vissza.
Jelentése: megnéz, megtekint, megfigyel; szemlél, vizsgál. De ezt a
szemlélődést, vizsgálódást nem a tudatosság, nem a teljes tudatosság
határozza meg. Ez a folyamat egy belátáshoz vezet, mely nem feltétlenül
tudatos gondolkozás révén alakul ki.
Az
intuíció egy sugallat, egy megérzés. Talán valamiféle „hatodik érzék”,
amely bizonyos emberekben erősebben van jelen, mint másokban. Ezek a
belső megérzések sokszor ellene mondanak az észnek, vagy értelemnek, az
ember mégis szabadon eldöntheti, hallgat-e ezekre a megérzésekre, vagy
nem. Az állatok világában ez a megérzés ösztönös, és az állat csak
ösztöne szerint cselekedhet. Az emberek esetében ez valami belső
megmagyarázhatatlan jelenségre vezethető vissza (archetípus).
Ezek
a belső megérzések általában külső hatásra jelennek meg. Ezekről már
fentebb is beszéltünk. Mindig pontosak és pont az adott időben, a
legmegfelelőbb módon jelentkeznek. Azonban vigyáznunk kell, nem minden
spontán ötlet azonos az intuícióval. Mikor az embert ilyen hatás éri,
ilyet tapasztal, vizsgálja meg tiszta szívvel, és reménnyel belső
érzéseit és azok szerint döntsön mellette, vagy ha kell ellene.
Sokan
úgy vélik, hogy ez az érzékelés egyre inkább jelen van, sőt! Már
iskolák is alapultak, akik arra teszik a hangsúlyt, hogy hogyan
fejlesszük belső megérzéseinket.5 Sőt már könyv is jelent meg ilyen címmel: az intuíció tanulható.6
Talán azért, mert valóban lelki ébredés indult a 20. század végén, vagy
talán azért, mert egyesek üzletet látnak abban, hogy az emberek
fogékonyak lettek a lelki, spirituális tudás felé.
Szinkronicitás,
intuíció, véletlenek… az az érzésem, hogy véletlenül körülvesznek nap
mint nap. Lelki ember vagyok, és sok esetben nekem sem marad más
lehetőségem, minthogy belső megérzéseimre hagyatkozzam. A
legdöbbenetesebb szinkronicitás testvérbátyám életében jelent meg.
Egyetemista korában baleset érte, és 14 mé¬tert zuhant a magasból. Bár
eszméletét elvesztette, komolyabb sérülés nélkül élte túl. Azon a napon
meghalt a nagymama. Ez a tudat teljesen megváltoztatta testvérem életét.
Saját
példával hadd fejezzem be. 1997-ben december 16-án délelőtt 10:30-kor
megszületett első gyermekünk, akit néhány perc után elveszítettünk.
Kislány volt. 1998¬ban, december 16-án este 10:30-kor megszületett Míra
nevű lányunk. Idén lesz 10 éves.
Véletlen?
Véletlen. Nem gondoltuk volna, nem gon¬doltunk rá. Megtörtént. Mind két
eset. Hogy archetípus van mögötte, hogy kollektív tudattalan hatása,
intuíció, vagy szinkronicitás… nem tudom megmagyarázni. És ez mindennél
többet ér.
Valami
változik, érzem. Valami él, mozdul az embe¬rek lelkében. Keresik.
Kutatják. Keressük. Kutatjuk. Né¬ha jó úton járunk, néha tévutakra
kerülünk. De az Ige vi¬lágos: „amit szem nem látott, fül nem hallott,
embernek szíve meg sem gondolt, azt készítette el az Úr, az őt
szeretőknek.”7
Márkus Dániel
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
intuíció fejlesztő gyakorlatok
Spirituális teszt
A TISZTÁNÉRZÉS
Skizofrénia vagy tisztánhallás?